Home

Athena Farrokhzad recension

RECENSION. Det senaste decenniets mest pinsamma litteraturkritiska fadäs var nog när Svenska dagbladets kultursida började spekulera kring huruvida Athena Farrokhzad begick plagiat när hon publicerade en parafras på Allen Ginsbergs Amerika i Aftonbladet. Jag ska inte ge er ett långt resonemang om hur litteraturen är en stor väv som alla författare gemensamt flätar, det räcker. Recension av Vitsvit, Athena Farrokhzad. Poeten Athena Farrokhzad har i ett antal år framstått som en intressant deltagare i svenska poesi-evenemang, från Göteborgs poesifestival till antologi Varför slösar Athena Farrokhzad bort sin begåvning så här? En mestadels förbryllande samling där enstaka enskildheter visar på den storhet som Athena Farrokhzad besitter, skriver Kristian Lundberg om I rörelse. Det här är en recension.Analys och värderingar är skribentens egna Recension: I rörelse - Athena Farrokhzad. Litteraturrecension Athena Farrokhzads nya diktsamling består av en rad fristående dikter om rörelser - politiska och personliga. Sinziana. Nu ansluter sig Athena Farrokhzad till den långa rad av personer som försökt förstå, eller förklara Medea. Men Moral enligt Medea är ingen nytolkning, utan i stället ett slags replik till.

Athena Farrokhzad medarbetar i Aftonbladet Kultur, därför recenseras boken av Sebastian Lönnlöv, kritiker i Svenska Dagbladet. Recension: Berör och förstör - dikter för unga I sin andra diktsamling sörjer den brittiska poeten Emily Berry en död mor. DN:s Athena Farrokhzad läser knivskarpa dikter om saknad och livsvillkor

Recension: Berör och förstör - Athena Farrokhzad och Kristofer Folkhammar. Litteraturrecension Poesianto Berör och förstör vill erbjuda unga läsare en väg in i dikten. Samtidigt. RECENSION. Krigerska av Athena Farrokhzad är ett verk om berättelser, eller kanske snarare om berättare. En kvinna, gestaltad av en kör av röster, talar till sin ofödda dotter. En annan kvinna, Beri Gerwise, talar om sin döda mor.Det förra spåret är poetiskt och allvarsamt, levererat av ensemblen i mikrofon, på rad, som en mur mot publiken

Athena farrokhzad: Live Updates : Vimarsana

Athena Farrokhzad. Foto: Carla Orrego Veliz/Albert Bonniers förlag Dikterna i Athena Farrokhzads nya samling I rörelse analyserar ofta verkliga händelser I Athena Farrokhzads debutdiktsamling kommer en hel familj till tals. Bokrecension: Athena Farrokhzad - Vitsvit/ Hanna Hallgren - Roslära Anna-Lina Brunel Athena Farrokhzad läser Vitsvit från början till slut och när hon är färdig applåderar och skriker publiken som en riktigt 2014 02 03. RECENSION: Rolf Zandén skriver om Ediths Södegrans Jag är ett svärd. 2014 02 02. RECENSION: Bo Bjelvehammar skriver om Krister Gustavssons Andningsbok Landskapsbok. 2014 01 18.. Athena Farrokhzad-recension - längre version. 4:32 min 4:32 min. Recensioner; Litteratur; Litteraturrecensioner; Om Kulturnytt i P1. Nyhetssändning från kulturredaktionen P1, med reportage.

Recension: Athena Farrokhzads I rörels

Recension av Vitsvit, Athena Farrokhzad: Högintressant

1. Athena Farrokhzad Vitsvit Albert Bonniers Förlag - - - Ibland blir ens fördomar gruvligt gäckade och tur är väl det. För jag hade sannerligen inte förväntat mig att jag skulle finna Vitsvit vara en av de mest angelägna, vitglödgat intensiva och samtidigt moget komplexa samtida diktsamlingar jag läst på tja, länge
  2. Athena Farrokhzad är en av de viktigaste och kanske mest kontroversiella svenska poeterna Vitsvit blir en associativ uppgörelse med modersmålet Recension 2015-10-03 11.04. När Athena Farrokhzads diktsamling Vitsvit blir teater finns associationer till sagan om Snövit i en uppgörelse med modern, modersmjölken och modersmåle
  3. RECENSION. Våldet har många ansikten. Den postkoloniala litteraturen har blottat ett av de slugare, i erfarenheten att berövas makten över sin egen berättelse. I Frantz Fanons bok Svart hud, vita masker från 1952 beskrivs det i en drabbande formulering - den vite, skriver Fanon, har vävt mig av tusen trådar, anekdoter, historier

Varför slösar Athena Farrokhzad bort sin begåvning så här

Recension. Juliana Spahrs sång om kärlek och krig vibrerar fortfarande. Denna förbindelse mellan alla med lungor från 2005, i översättning av Athena Farrokhzad Athena Farrokhzad, en totalitär vänster och antirasism Tre år efter Breivik De flesta ryser med rätta då de hör talas om personer som vill ge Socialdemokrater eller vänstern, som de hatar, lite bly i nacken nuförtiden Bengt Eriksson, Krimi, Poesi, Skönlitteratur Anne Carson, Athena Farrokhzad, Dikt, Essä. Athena Farrokhzad recenserar - vilken bra recension! - Anna Carsons Lediga män - vilken bra dikt- och essäsamling eller vad det är! - i söndagens DN/Kulturdelen. Läs hennes recension, kostar en spänn in i april att prenumera digitalt. Litteraturenkäten: Athena Farrokhzad. 15:23 19 Jun 2014. Foto: Khashayar Naderehvandi. Det du läser är Nöjesguidens litteraturenkät. Förra veckan förhörde vi det odiskutabla geniet Pooneh Rohi - idag har vi äran att krypa långt in i poeten Athena Farrokhzads hjärna. När Athena Farrokhzad äntligen kom ut med sin första.

Recension: I rörelse - Athena Farrokhzad G

1. Athena Farrokhzad Berör och förstör. Barometern Farrokhzad och Folkhammar har valt svenskspråkig samtidspoesi med imponerande fingertopänsla. Redaktörsduon har verkligen lyckats visa samtidspoesins bredd och djup. Sebastian Lönnlöv.
  2. Athena Farrokhzad. Foto: Khashayar Naderehvandi. Den 21 juli 2014 agerade Athena Farrokhzad sommarvärd i radions P1. Mitt i semesterlugnet tog den politiskt engagerade poeten till orda om världens orättvisor: fascism, rasism, sexism, kapitalism, EU:s migrationspolitik
  3. Poeten och tidigare sommarprataren Athena Farrokhzads recension av Fredrik Reinfeldts sommarprat kom sent. Hon var nämligen tvungen att lyssna en gång till, på poddversionen, för att alls begripa vad det handlar om. Det hjälper inte. Programmet är i total avsaknad av röd tråd. Det enda sättet jag kan återge vad Reinfeldt pratar om är att remixa några av hans utsagor till en dikt.
  4. Athena Farrokhzad . Barometern. Berör och förstör Farrokhzad och Folkhammar har valt svenskspråkig samtidspoesi med imponerande fingertopänsla. Berör och förstör Redaktörsduon har verkligen lyckats visa samtidspoesins bredd.

Recension av Athena Farrokhzads Moral enligt Mede

Athena Farrokhzad - I rörelse Recensio

Recension: Athena Farrokhzad recenserar poeten Emily Berry

1. dre individualistiskt och kraftfullare exempel på när poesi använts inför en stor allmänhet var när Athena Farrokhzad ledde sitt sommarprogram i Sveriges radio den 21 juli
  2. Recension. Våldsamma filmen Titane - en genre för sig. Athena Farrokhzad och Tova Gerge om Medeas försvarstal. TORSDAG 28 OKTOBER, STOCKHOLM Athena Farrokhzads nya pjäs Moral enligt Medea börjar när barnen är döda och dramat är över
  3. Recension av Vitsvit, Athena Farrokhzad: Högintressant . Athena Farrokhzad Athena är poet och dramatiker och lärare vid Biskops-Arnös författarskola. Hon debuterade under 2013 med den kritikerrosade och prisbelönta diktsamlingen Vitsvit på Albert Bonniers förlag,.
  4. Athena Farrokhzad gästar Konst som motstånd Pressmeddelanden • Mar 17, 2020 07:00 CET. 2015 var det fullsatt på Stora Teatern när poeten, dramatikern och översättaren Athena Farrokhzad. Recension: Poeterna Athena Farrokhzad och Svetlana Carstean utforskar varandras dikter, olikheter och översättandets komplexitet i det gemensamma.

Athena Farrokhzad - I rörelse Recension Aftonblade . Vitsvit av Athena Farrokhzad. ISBN 9789174295436. Pris: 89:-Vitsvit är lysande, den vill sin läsare något, den vill kommunicera med världen. Aftonbladet När Athena Farrokhzad släpps lös att skriva en dödsruna över avlidne danske poeten Yahya Hassan blir det en sorglig uppvisning i bisarra formuleringar om bruna män, patriarkat och Israel istället för ett värdigt farväl Athena Farrokhzad - Bonnier Audi . RECENSION. Det senaste decenniets mest pinsamma litteraturkritiska fadäs var nog när Svenska dagbladets kultursida började spekulera kring huruvida Athena Farrokhzad begick plagiat när hon publicerade en parafras på Allen Ginsbergs Amerika i Aftonbladet 2014: Athena Farrokhzad - Anmäld flest gånger Poeten Athena Farrokhzad spelade Ebba Gröns Beväpna er och programmet mottog över 100 anmälningar - vilket är rekord

Athena Farrokhzad – I rörelse | Recension | Aftonbladet

Ja, Ratttamaa (och baksidestextaren Athena Farrokhzad) vill nu bli en politisk poet på allvar. Detta tar Aase Berg fasta på i sin recension i DN (22/8), en recension som aldrig borde ha skrivits eftersom Aase Berg tidigare visat sig vara direkt lierad med Raattamaa,. Se tidigare recension.. Berör och förstör -dikter för unga i urval av Athena Farrokhzad och Kristofer Folkhammar är en efterträdare till den högt älskade trotjänaren Kärlek och uppror. Samtida och brännande. Från ca 15 år. Posted in 12-15 år,. RECENSION/TEATER. Den kultförklarade film Metropolis blir för första gången teater. Malin Stenbergs går all in vad gäller färg, form och stora uttryck, ibland på bekostnad av storyn, tycker Anna Hedelius, som har varit på Kulturhuset Stadsteatern Athena Farrokhzad pratar om en dikt av Kristina Lugn Publicerades 10/2/2020 Poesi för alla är en ny podcast från Albert Bonniers Förlag där poeter pratar om dikter som de tycker om. Podcasten sänds i åtta avsnitt under hösten 2020. Varje avsnitt. Athena Farrokhzad was born in 1983 and lives in Stockholm Estetik och innehåll är självfallet det väsentliga. Inte om Hamsun, Heidegger, Handke och andra faller PK-etablissemanget på läppen eller inte. Eller Strindberg, Nietzsche och andra. Många av mina egna favoriter inom litteraturen - i bred mening - är naturligtvis inte helt korrekta. Men däremot intressanta

Recension: Berör och förstör - Athena Farrokhzad och

Recension av Krigerska av Athena Farrokhzad på Backa teate

1. recension Athena Farrokhzad: En klarsynt cyniker som inte skonar någon Dagens Nyheter recension Victor Malm: Yahya Hassan hatar fortfarande er alla Expressen recension Gordana Spasic: Ödsliga bilder av en ung man med en miljon i en bankpåse, på väg att fria, som blir nerbrottad av poliser
  2. dre unga). Athena Farrokhzad och Kristofer Folkhammar har gjort urvalet till denna samling med svenskspråkiga poeter
  3. erade finns på mycket små förlag. Pernilla Berglunds Tilltar finns på Teg Publishing, Anna.
  4. Recension: Yahya Hassan. Över 100.000 sålda exemplar. Yahya Hassan har med sin självbetitlade debut skapat hätska debatter, slagit säljrekord, vunnit priser. Men med framgången kom också mordhot och överfall. Hassan har med sin kontroversiella debut visat att dikten inte är en utdöd konstform. Faktum är att han har gjort den mer.

Recension: Athena Farrokhzads politiska poesi utmanar - DN

Recension. Fria Tidningen. En dag får stumheten röst. Publicerad: fredag 8 februari 2013, 10:49 • Uppdaterad: torsdag 12 september 2013, 14:51. Vem har rätten att berätta någon annans historia? Athena Farrokhzad ställer svåra frågor i sin fantastiska diktsamling Vitsvit, ett sökande efter orden för det svårutsägliga. Athena Farrokhzad berättar om sin grunderna för hennes verksamhet som författare och poet med stark koppling till folkbildning.Hon intervjuas av Cathrine Hol.. Nu svarar Athena Farrokhzad, Maja Karlsson och Ylva Karlsson på kritiken och anmäler Sommar i P1 till Granskningsnämnden Författare avslöjar: Blev utfryst efter att ha kritiserat Athena Farrokhzad Bild: Bengt Oberger/CC BY-SA 4.0/Mogens Engelund/CC BY-SA 3.0 Den som tidigare kritiserat den vänsterradikala poeten Athena Farrokhzad har utsatts för utfrysning i den svenska kulturvärlden, skriver författaren Lidija Praizovic i en uppmärksammad artikel på Aftonbladet Kultur

Vitt på svart med Athena Farrokhzad | Göteborgs-Posten

Torget av Athena Farrokhzad, Unga Klara på skolturné, recension i Aftonbladet Kultur 17 februari 2018. TEATER. Gyllene draken av Roland Schimmelpfennig, premiär 10 februari 2018 på Uppsala Stadsteater, recension Aftonbladet Kultur 12 februari. DANS Se tidigare recension.. Berör och förstör -dikter för unga i urval av Athena Farrokhzad och Kristofer Folkhammar är en efterträdare till den högt älskade trotjänaren Kärlek och uppror. Samtida och brännande. Från ca 15 år Tillsammans med Athena Farrokhzad var han också redaktör för diktanto Berör och förstör: Dikter för unga (2019). Han är född i småländska Blomstermåla men numera bosatt i Malmö. Redaktionsråd. Merima Dizdarevic, Per Engström, Elisabeth Hjorth, Leif Holmstrand, Marie Pettersson, Evelina Stenbeck och Adam Westman Det blir tydligt i de repliker som riktats mot Athena Farrokhzad efter hennes minnesord över Yahya Hassan (DN, 3/5). Den omedelbara eller medvetna avsikten verkar ha varit att, mot bakgrund av Farrokhzads omdebatterade recension av Hassans debut (Aftonbladet, 22/1, 2014), ifrågasätta klädsamheten i att hon alls skrev sin nekrolog.

Athena Farrokhzad - Vitsvit Recension: Jag for ner till bror. 25 mar , 2019 Äntligen! 18 feb , 2019 Nora eller Brinn Oslo brinn. 2 feb , 2019 Här bloggar. Julia Wickholm, Mathias Rosenlund, Zac Fors och Jessica Andersin har en sak gemensamt: böcker. På bokbloggen Litterarum möts de. RECENSION: Bo Bjelvehammar skriver om Lars Anders Johanssons Segelmakaren. 2014 02 04. ARTIKEL: Göran Strömqvist skriver om två personliga ingångar till poesin: en cykelvurpa och en dörrkrämare. 2014 02 03. RECENSION: Rolf Zandén skriver om Ediths Södegrans Jag är ett svärd. 2014 02 0

Bokrecension: Athena Farrokhzad - Vitsvit/ Hanna Hallgren

Gunnar Axen Slangde Tv N Efter Sommarprat Nyheter Expressen. Recension Athena Farrokhzads Politiska Poesi Utmanar Dn Se. Jk Friar Farrokhzads Sommarprat Svd. Athena Farrokhzad Makt Kommer Med Ansvar Goteborgs Posten. Dagens Sommarvard Poeten Athena Farrokhzad Omni Torsdag 14:30 Athena Farrokhzad kr 0,00 Athena Farrokhzad (f. 1983) bor i Stockholm och är poet, litteraturkritiker, och lärare vid Biskops-Arnös författarskola. 2013 gav hon ut Vitsvit, som belönadees med bl a Karin Boye-priset Av Athena Farrokhzad och Svetlana Cârstean. Genre: Lyrik, essä. Albert Bonniers förlag och Ramus förlag, 2016. Jag vill inleda denna text med att redogöra för den historia som samarbetsprojektet Trado är skrivet genom, men som endast bitvis synliggörs i sig själv

Låt mig dra ett namn ur hatten: Athena Farrokhzad, poeten som Augustnominerades för Vitsvit för fem år sen, blev djupt förorättad däröver och fräste: Det finns en fundamental oförmåga att förstå att det här är en bransch med produktionsvillkor och att Förläggareföreningen är arbetsköparorganisationen I Athena Farrokhzads diktsamling Vitsvit turneras utsagor om våld och vithet, i en dialog mellan familjemedlemmar som är bundna till varandra genom revolutionens och migrationens erfarenhet. Diktjaget kommer endast till tals genom de citat som hon placerat i familjens munnar, citat där hon omväx.. Shang Imam i Amfi #5 Moral enligt Medea av Athena Farrokhzad. Urpremiär 28/10 på Kilen, Kulturhuset Stadsteatern : Användning: Fri publicering med angivande av fotograf men endast i artikel/recension i samband med evenemange Visst lyckades poeten Athena Farrokhzad med att få sverigevänner och en moderat politiker att rasa, Recension: Jag for ner till bror. 25 mar , 2019 Äntligen! 18 feb , 2019 Nora eller Brinn Oslo brinn. 2 feb , 2019 Här. Pjäsen är skriven av Athena Farrokhzad, svensk poet, författare, litteraturkritiker, nominerad till årets Augustpris i skönlitteratur för diktsamlingen Vitsvit. Född i Teheran, Irans huvudstad 1983 och uppvuxen i Sverige vet hon exakt vad hon skriver om

Min recension finns här. Jag hoppas och tror att den vinner, jag gillade den verkligen! Vitsvit av Athena Farrokhzad verkar väldigt intressant och bra men jag tror inte att en diktsamling kommer ta hem priset i skönlitterära klassen tyvärr Det får även poeten Athena Farrokhzad, Dagens Nyheters kulturchef Björn Wiman och Aftonbladetkollegan Fredrik Virtanen som rensades ut i och med metoo. Ja, skvallervärdet i romanen är högt

Här är de nominerade till Borås Tidnings debutantpris: Violencia av Lina Hagelbäck Tilltar av Pernilla Berglund Gallus av Pål Börjesson Vitsvit av Athena Farrokhzad Absolut noll av Anna Fock Jag har hittills bara läst Violencia och älskade! Absolut noll ligger på mitt nattduksbord - den lånade jag på bibblan när den vunnit Katapultpriset Svenska poeten Athena Farrokhzad skrev i en recension av hans bok att hon också har erfarenheter av patriarkalt våld i en intim sfär, men att det är omöjligt att skildra dem i en vit offentlighet. - Ett sånt resonemang tycker jag är rasistiskt, säger Yahya Hassan Min recension finns här och jag gillade verkligen boken! 2. Vitsvit av Athena Farrokhzad verkar väldigt intressant och bra men jag tror inte att en diktsamling kommer ta hem priset i skönlitterära klassen tyvärr. I fackboksklassen finns flera böcker jag vill läsa NU på stört I en samling fristående dikter som rör sig mellan fascismens frammarsch, rytmens räddning och vardagen i förorten skriver Farrokhzad till och genom de gemenskaper som format hennes liv och dikt. I rörelser mellan individ och kollektiv, mellan tradition och förnyelse, mellan samtidens gravallvar. Inlämningen till Tensta konsthalls textpris har öppnat. Fram till den 5 januari 2020 uppmanas unga mellan 15 och 25 att skicka in sina texter och tävla. I juryn sitter Murre Gonday, Athena Farrokhzad, Tone Schunnesson och Nawroz Zakholy. För vinnarna finns förutom äran också prispengar att hämta

Read an excerpt from Athena Farrokhzad’s award-winning

Athena Farrokhzad: vitsvit - Populär Poesi Nr 1

Tack för att du läser nytid.fi! Ny Tid är en journalistisk oberoende redaktion som publicerar reportage, analyser, recensioner och nyheter. För tillfället vill vi att alla s 351k members in the sweden community. Hej and wälkommen to Sweddit! The hub for Swedes on reddit and our community here! Visiting redditors from Kursen är en distansutbildning och vi tar emot ansökningar från hela Norden. Du kan skriva på svenska, norska (bokmål eller nynorska) eller danska. Att skriva essä & kritik är en tredje fristående kurs inom Författarskolan på Biskops Arnö. Kursen är främst avsedd för dig som gått grundkursen eller har andra liknande erfarenheter I Athena Farrokhzads diktsamling Vitsvit turneras utsagor om våld och vithet, Persson, Sofia Stenström, Jörgen Lind, Athena Farrokhzad, Jenny Wrangborg Betingelser for brukergenerert innhold Skriv din egen recension. Bokons kunder har även köpt. Tills alla dör Diamant Salihu 79 kr. Läs mer. Önska

Fredag 13:00 Pija Lindenbaum och Erik Titusson. kr 0,00. Pija Lindenbaum är en av Sveriges främsta bilderboksskapare. Hon är född och uppvuxen i Sundsvall, men flyttade 1973 till Stockholm för att studera på Konstfack. Sedan dess har hon arbetat som illustratör, formgivare och författare och står bakom en mängd prisbelönade och. Författare A-Ö 2020. Posted on 2 januari, 2020. 14 april, 2020. by Mina Widding. Här listar jag löpande under året en alfabetisk lista över de författare jag läst. Mest för min egen skull kanske, men har någon lust att läsa och följa så får ni gärna göra det. Listan uppdateras kontinuerligt, typ en gång i månaden Tensta konsthalls textpris avgjord. Publicerad den 8 mars, 2021 Kultur / Nyheter. Nora Khalil vann första pris i Tensta konsthalls textpris, som delas ut för sjunde året i rad. - Vi är otroligt imponerade av vinnarna. Vi tror att Noras roman kommer att bli utgiven, säger Paulina Sokolow som är en av jurymedlemmarna

Farrokhzad manar till kamp i ny bok - Kulturnytt i P1

16 oktober 2009 / Daniel Wiklander. / 1 kommentar. När jag var yngre och fortfarande var intresserad av musikjournalistik älskade jag att såga saker - skivor, konserter, filmer. Alltid sådana som förtjänade det, men det var många. Jag ska inte påstå att jag nödvändigtvis var någon stjärna i sågningsbranschen, till exempelvis Per. Nu kan man lyssna på några av mina dikter som jag läst in hos Bonniersatsningen Podpoesi. Jag rekommenderar verkligen att scrolla bland fantastiska poeter såsom Athena Farrokhzad, Daniel Boyacioglu och Ann Jäderlund

Recension White One the white one tandblekningspenna recension Pensla på ett tunt lager gel på tänderna med din tandblekningspenna morgon och kväll, Athena Farrokhzad fakta. Fifty Shades Darker Wiki. Azerbaijan karta. Glutenfri öl. SWR fernsehprogramm. Su rättigheter. Leröy Stockholm AB Dikterna i den här boken är en kör av röster som sjunger om krig och förluster, stängda gränser och längtan efter en annan värld Kritikerna jublar över hennes helaftonsopera Zebran och under året får flera av hennes nya verk premiär. Tebogo Monnakgotla tonsätter allt från poesi och dansföreställningar - till en. Sedan 2016 professor i litteraturvetenskap. Docent 2011, fil. dr 2002. Forskar framför allt om 1800-talslitteratur och reception men intresserar mig även för nyare nordisk politisk poesi och driver för närvarande ett RJ-projekt om klasstematik i svensk samtidsprosa. Jag har publicerat två monografier - avhandlingen om tre kvinnliga romandebuter och deras reception under 1830-talet.

Presentation Johan Alfredsson (f. 1974) disputerade i maj 2010 på avhandlingen Tro mig på min ort - oöversättligheten som tematiskt komplex i Bengt Emil Johnsons poesi 1973-1982, och arbetar sedan dess som universitetslektor i litteraturvetenskap. Pågående forskning Det huvudsakliga forskningsintresset kretsar kring modern poesi, barnlitterära frågor och litteraturdidaktik. Athena Farrokhzad er en svensk digter, litteraturkritiker og lærer på Biskops-Arnös författarskola i Sverige. Hun debuterede i 2013 med digtsamlingen VITSVIT, på dansk HVID SUITE, som blandt andet blev nomineret til Augustprisen. I bogen taler en håndfuld stemmer fra den samme familie, citeret af en datter, der både står midt i og milevidt fra de andre Konsten.net. 2,568 likes · 6 talking about this. Konsten är en webbtidning om samtidskonsten, helt på svenska för en svensk publik Alexander Svedberg, Stockholm University, Archaeology and Ancient history Department, Alumnus. Studies Archaeological Method & Theory, Methodology of Archeological Research, and Art History. Literary editor, essayist/author, and critic. MA i Recension av 'Verb Connections, Matters, Processing; Recension av Trado, av Svetlana Cârstean och Athena Farrokhzad. Recension av Granatkastaren, av Mo Yan; Recension Aristokratiskt rum och gränsöverskridande. Järrestad mellan region och rike 600-1100 Dies Academicus: Svenska institutet i Rom 1925-1950 av Frederick Whitling (Medusa.

TEATER. I Moral enligt Medea finns en massa spirande stoff, musiken och ljuddesignen samt det suggestiva och speciella ljuset signerat Ellen Ruge, men föreställningen känns inte helt fullgången, konstaterar Lena S Karlsson. AMFI #5 Moral enligt Medea av Athena Farrokhzad Regi och bearbetning: Saga Gärde Stockholms Stadsteater, Fri scen AMFI #5 Moral enligt Medea av Athena Farrokhzad Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna. En ensam man på scen. Han har ljus page som han strukit bakom öronen. Glasögon med hornbågar, runt halsen ett långt. Varje säsong - vår, sommar och höst - plöjer vi branschtidningen Svensk Bokhandel, och presenterar de böcker vi tycker verkar mest löftesrika. Vi hoppas kunna läsa åtminstone några av de här höstböckerna. Rachel Kushner - The Mars Room (Bookmark förlag) Den här romanen handlar om en ung kvinna, Romy, som jobbar som strippa

'Europo, gdy faszyści mordują dzieci, wciągasz na maszt